Letecké společnosti
Před nedávnem jsme psali  2 články o sektorech REIT a TELCO, že teoreticky dokážou profitovat ze snižování úrokových sazeb. Právě úrokové sazby se odvíjí od inflace a nízká inflace dokáže podpořit sektory jako je cestování. V dnešním článku se tedy zaměříme na letecké společnosti, které aktuálně dovedou mimo jiné profitovat i z objednávek na letní období. 

Proč je pro letecké firmy 2Q atraktivní?  
Většina leteckých společností vypisuje své lety přibližně 6 až 12 měsíců dopředu.
Dodatečné lety (tzv. „charterové lety“) jsou obvykle organizovány cestovními kancelářemi nebo specializovanými agenturami v případě zvýšené poptávky, zejména během turistické sezóny nebo při speciálních událostech. Tyto lety nejsou vypisovány s tak dlouhým předstihem jako standardní lety, protože jejich plánování závisí na aktuální poptávce a dostupnosti letadel.

Obecné zásady pro charterové lety:
1.)Plánování a vypisování
:
Charterové lety mohou být vypsány několik týdnů až několik měsíců před plánovaným odletem. Typicky jsou vypisovány 2-3 měsíce dopředu, ale může to být i kratší doba v závislosti na poptávce.
2.)Vznik:
Charterové lety jsou často organizovány cestovními kancelářemi nebo přímo leteckými společnostmi
3.)Flexibilita:
Charterové lety mohou nabízet větší flexibilitu v termínech a cenách, protože jsou navrženy tak, aby pokryly zvýšenou poptávku. 

Faktory ovlivňující příjmy z charterových letů:
1.)Sezónní poptávka:
Vysoká turistická sezóna (duben až září) často zvyšuje poptávku po charterových letech. Druhé čtvrtletí (duben až červen) zahrnuje začátek letní sezóny, kdy je zvýšený zájem o dovolené a tím i charterové lety.
2.)Destinace:
Populární turistické destinace (např. středomořské oblasti, exotické pláže) mají vyšší pravděpodobnost vypsání charterových letů, což může zvýšit jejich podíl na celkových příjmech.
3.)Typ letecké společnosti:
Nízkonákladové letecké společnosti a společnosti specializující se na turistické zájezdy, mají tendenci generovat vyšší podíl příjmů z charterových letů v porovnání s tradičními leteckými společnostmi zaměřenými na pravidelné linky.
4.)Cestovní kanceláře:
Spolupráce s cestovními kancelářemi, které blokují místa v letadlech pro své zájezdy, může výrazně přispět k příjmům z charterových letů.

Jaký bude turistický ruch 2024?
Booking
reportoval výsledky za 1Q (období kdy dochází k rezervacím ubytování) a příjmy přesáhly očekávání trhu o 3,79% a zisk dokonce o 45,87%. Počet rezervací vzrostl o 27 % na 240 milionů​.
AirBnb
Příjmy + 3,95% Zisk +78,67%. Počet rezervací se zvýšil o 19 % na 121 milionů .
Tui
Příjmy + 5,04% Zisk -2,6% v tomto případě bylo jasné, že zisk nenaplní očekávání trhu, jelikož Tui měl velké investice. Mezi hlavní akvizice patří rozšíření jejich digitálních a technologických kapacit, což zahrnovalo investice do technologických startupů a platform pro správu cestovního ruchu. TUI se také zaměřila na posílení svého portfolia zážitků pro zákazníky prostřednictvím nákupu menších firem specializujících se na lokální zážitky.
Bohužel, konkrétní počet rezervací nebo zákazníků nebyl zveřejněn, ale na základě reportovaných čísel se dá logickou cestou odvodit, že nárůst vznikl (a ne zanedbatelný)
Carnival Příjmy +1,84% zisk +834,8% s tím, že dosáhl rekordních čísel obsazenosti. 

Z těchto dat vidíme, že se turistickému ruchu daří zvyšovat příjmy a počet nových zákazníků. Navíc vidíme, že to firmy dovedou slušně promítnout i do zisků, což v nás evokuje myšlenku, že za cestování jsou ochotni zaplatit více než v jiných letech.
Právě tyto nárůsty můžou být stěžejní i pro letecký průmysl. 

Jaký má vliv olympiáda na cestovní ruch?
Vzhledem k tomu, že na Olympiádu 2024 existuje 10 000.000 lísků pro návštěvníky, dále se bude Olympijských her účastnit 10 500 sportovců a  dalších cirka 1,8 mil lidí se počítá, že jsou členové týmů ale hlavně novináři a podobně. Jednoduchou úvahou dokážeme dojít k názoru, že letadlem na Olympiádu budou cestovat při nejmenším jednotky milionů lidí  z celého světa. Odhad je, že by se leteckou dopravou na Olympiádu mnělo přesouvat zhruba okolo 3 mil. lidí, což je pro představu větší číslo než počet všech čechů od 20-50 let v roce 2024.

Jaké další události dokážou zvýšit odbyt letenek?
Velký vliv mimo olympiády má také EuroCup ve fotbale, kde už byly prodány miliony lístků a právě toto je jedna z mnoha akcí, u které se dá počítat s tím, že zapříčiní větší vytíženost letecké dopravy.
Další akce, které dokáží přispět k odbytu letenek je např. Tour de France nebo Wimbledon, celá řada hudebních festivalů jako třeba Glastonbury Festival. Dost lidí cestuje i na různé veletrhy pro příklad u veletrhu Art Basel se dá očekávat, že hodně lidí kupovalo letenky právě ve druhém čtvrtletí.

Konkrétní akcie LETECTVÍ

V tomto článku se především chceme zaměřit na konkrétní akcie. V jaké jsou kondici a zda-li je v nich potenciál pro úročení peněz. Jedna z využívaných krátkodobých strategií je postavena na tom, nakoupit akcie kvalitních firem z dostatečným předstihem před výsledky “za levno” a po výsledcích odprodávat se ziskem, který klidně může být i přes 10%.
Samozřejmě, když výsledky budou pro investory zklamáním, efekt bude přesně obrácený.
Proto je důležité, aby si každý jeden investor zjistil informace “po vlastní ose” a tento článek bral pouze jako můzu a seskupení veřejně dostupných informací do jednoho článku.

Celkově je tahle strategie postavená na bázi, že po zveřejnění kvalitních výsledků začnou do akcií vstupovat velcí investoři (banky a podobně.) k tomu celá řada menších investorů a společnými silami dovedou výrazně přesáhnout nabízené akcie (kterých je po dobrých výsledcích logicky výrazně méně, jelikož málo kdo chce prodat akcii firmy, které se daří “na výbornou”) toto má za efekt mnohdy nárůsty, které dovedou výrazně předčít i vnitřní hodnotu firmy.
Právě proto vám akcie v tomto článku nebudeme seřazovat dle velikosti, ale podle data zveřejňování výsledků.

Delta Air Lines [DAL]

Delta Air Lines byla založena 2. března 1925 v americké Georgia, původně jako zemědělská společnost Huff Daland Dusters, specializovaná na letecké postřiky plodin.V roce 1929 společnost přestěhovala své sídlo do Louisiany a začala provozovat komerční lety pod názvem Delta Air Service. První komerční let se uskutečnil 17. června 1929. Na burzu tato společnost vstoupila v roce 1957 pod “tickerem” DAL a v současné době je to největší aerolinka na světě, která létá do 325 destinací ve více než 60 zemích na šesti kontinentech a používá více než 800 letadel. Jedny z hlavních evropských destinací je právě Frankfurt a Paříž.

FUNDAMENT
Co se fundamentálních dat týče, Delta je na tom opravdu dobře. Má nízké P/E  a ani P/B nevypadá vůbec zle. Co se EPS tyče, ty jsou pro tento rok spíše průměrné, ovšem na rok příští vypadají nadstandardně a slušná čísla se predikují i v 5 letém horizontu. Dokonce je to firma, která vyplácí dividendu (i když malou) s extrémně bezpečným krytím Payout. I podle ROE vidíme, že je to firma, která dovede hospodařit s penězi. V době psaní článku by DAL potřebovala vyrůst o víc než 31%, aby se dostala na předcovidové maxima.

Jak se na Deltu dívají analytici?
V současné době pokrývá akcie této společnosti svým doporučením 17 analytických domů s tím, že všechny doporučují akcie Delty nakupovat s dost atraktivní průměrnou cílovou cenou. Dokonce i ti největší skeptici počítají s nárůsty o víc než 7,5%.

Superinvestoři a Delta
Za 1Q 2024 jsme mezi investory, co mají v aktivech přes 100 mil$ viděli smíšené pohyby u této akcie. 2 velké hedgové fondy akcie odprodávali, další 2 nakupovali. Celkově však bylo prodáno více akcií, než bylo zakoupeno. Ovšem díky tomu, že jsou jejich akcie na tak atraktivním fundamentu a čekají je dozajista zajímavé výsledky, dá se počítat s tím, že v současné době tyto akcie vlastní víc investorů. Data o vlastnictví jsou bohužel zveřejňovány s dost velkou časovou prodlevou.

Firma své výsledky zveřejní podle očekávání 11.7 a budou k vidění ZDE

United Airlines [UAL] 

United Airlines byla založena 6. dubna 1926 ve městě Boise (což je hlavní město amerického státu  Idaho), původně jako společnost Varney Air Lines, specializovaná na poštovní lety. V roce 1931 společnost přestěhovala své sídlo do Chicaga a začala provozovat komerční lety pod názvem United Air Lines. První komerční let se uskutečnil v roce 1934. Na burzu tato společnost vstoupila v roce 2006 pod „tickerem“ UAL, tedy 80 let od svého založení.
V současné době je to jedna z největších aerolinek na světě, která létá do 356 destinací ve 48 zemích na šesti kontinentech s více než 800 letadly což z ní dělá jednu z nejvybavenějších leteckých flotil současnosti. 

FUNDAMENT
U této firmy se na první pohled zdá, že je to extrémně levná společnost ať už díky nízkému P/E, u kterého se očekává, že bude dále klesat a nebo P/B. I když EPS pro tento rok jsou slabé, výhled na následné období vypadá dost zajímavě, stejně tak působí i ROE. Co je u této firmy kámen úrazu, tak vysoké zadlužení. Aby firma dosáhla znovu na svá maxima z konce  roku 2018 musela by vyrůst o více než 100%. 

Jak se na United Airlines dívají analytici?
I skrze vysoké zadlužení analytici doporučují jednotně nakupovat akcie této společnosti. I ti největší skeptici počítají s nárůstky okolo 25% v nejbližších 12 měsících.

Superinvestoři a United Airlines
V1Q/24 jsme na jedné straně viděli nákup 8812ks akcií. Na straně druhé prodej více než 110 tis. kusů, což jednoznačně naznačuje, že obavy z vysokého zadlužení panují i mezi superinvestory.

Výsledky bude UAL zveřejňovat 16.6 v sekci svých stránek “investor relations”

American Airlines [AAL]

American Airlines, jedna z nejvýznamnějších a největších leteckých společností na světě, byla založena v roce 1930. Její historie sahá až k několika malým leteckým společnostem, které se postupně spojily, aby vytvořily tuto “leteckou velmoc”. ať si to trošku upřesníme, American Airlines byla oficiálně založena 15. dubna 1926 jako Avion Aircraft Company. V roce 1930 se několik menších leteckých společností, včetně Avion Aircraft Company, spojilo do jedné pod názvem American Airways. Název byl v roce 1934 změněn na American Airlines a s tímto názvem o 5 let později vstoupily na burzu.
V současné době je American Airlines jednou z největších leteckých společností na světě podle počtu přepravených cestujících, flotily a destinací. Ovšem dle tržní kapitalizace silně zaostávají za Delta Airlines, jelikož za posledních 12 měsíců ztratili přes 30% své hodnoty. Společnost létá do více než 350 destinací ve více než 50 zemích na pěti kontinentech. Její flotila čítá přes 900 letadel, kterými lítá mimo jiné i do německa, kde právě probíhá eurocup ve fotbale a do Paříže, kde jak víme v tomto roce bude také celá řada zajímavých událostí.

POZOR: jak jsme zmínili výše za poslední rok se AAL nevedlo moc dobře a je na pořadu dne říct si proč. Ve třetím čtvrtletí 2023 zaznamenala společnost ztrátu 545 milionů dolarů, oproti zisku 483 milionů dolarů ve stejném období předchozího roku. Tento špatný výkon byl přisuzován rostoucím nákladům na palivo a pracovní sílu a dalším provozním problémům​. Navíc má značné množství dluhů, což se stává problematičtější s rostoucími úrokovými sazbami. Zvýšené úrokové náklady dále snižují ziskovost společnosti​, což v kontextu s obavami z ekonomického zpomalení v Číně a geopolitické napětí na Blízkém východě zapříčinilo výrazný pokles.

FUNDAMENT
Podle P/E ratio se jedná o ani né podhodnocenou, ani né nadhodnocenou firmu, co je ale pozitivní, tak odhad pro následný rok je u P/E který vypadá dost dobře. Bohužel P/B není zveřejněno a EPS pro tento rok jsou tragické, co se týče EPS pro příští rok a následnou “pětiletku” tak to už vypadá podstatně příznivěji. Bohužel, chybí nám tady i jiné údaje než P/B na příklad ROE a k tomu firma ani nevyplácí dividendu. Každopádně faktem je, že akcie by se na svá maxima ze začátku roku 2018 nedostali ani za předpokladu, že by vyrostli o 420%

Jak se na American Airlines dívají analytici?
Podle analytických domů jsou sice průměrné cílové ceny na dost vysokých úrovních, ale názory analytiků se značně rozcházejí. Nutno ovšem dodat, že i analytické domy, které doporučují prodávat mají cílové ceny zhruba na cenách aktuálních z čehož lze usoudit, že přední analytici minimálně neočekávají další pokles.

Superinvestoři a American Airlines
V současné době podle dostupných informací akcie AAL vlastní pouze Lee Ainslie, který nakupoval v 1Q/24. Je vidět, že právě tento superinvestor nakupoval v 1Q celou řadu firem z turistického ruchu a cestování, a proto se dá usoudit, že v tento sektor vkládá důvěru.

Firma své výsledky bude zveřejňovat 18.7 a naleznete je TADY

Ryanair Holdings [RYAAY]

Ryanair Holdings plc, jedna z největších nízkonákladových leteckých společností na světě, byla založena v roce 1984. Společnost rychle rostla a stala se synonymem pro levné lety po Evropě. Ryanair byla založena v roce 1984 irským podnikatelem Tonym Ryanem spolu s Liamem Lonerganem, vlastníkem cestovní kanceláře, a Christophem Ryanem. Původně začínala s jedním turbovrtulovým letadlem, které létalo na trase mezi Waterfordem a Londýnem. Ryanair vstoupila na burzu v roce 1997, kdy se začala veřejně obchodovat na burzách v Dublinu a New Yorku. Právě akcie Ryanair na NYSE jsou pro nás v tomto článku stěžejní.
Dnes je Ryanair největší nízkonákladovou leteckou společností v Evropě a jednou z největších na světě. Společnost obsluhuje přes 225 destinací ve více než 40 zemích a má flotilu čítající více než 470 letadel s tím, že jedna z hlavních evropských destinací je samozřejmě město lásky, tedy samotná Paříž, dále pak Berlín, Frankfurt a mnoho dalších.

FUNDAMENT
Na základě fundamentálních ukazatelů můžeme z klidným srdcem říct, že se bavíme o levné akcii. P/E je totiž na dost dobrých úrovních s tím, že dle analytických predikcí ma do dalšího roku výrazně poklesnout. Co se týče P/B tak to je také na relativně ucházejících úrovních. Co se EPS týče, tak to je na tento rok také pozitivní a i do dalších let vypadá dobře.

Jak se na akcie Ryanair Holdings dívají analytici?
Aktuálně svými cílovými cenami RYAAY pokrývají sice jen 3 analytické domy s tím, že 2 doporučují kupovat a 1 držet, ovšem zajímavé je, že nejnižší predikované cílové ceny jsou na úrovních 155$ tedy i ti největší skeptici očekávají minimálně 35%

Superinvestoři a Ryanair Holdings
Za první čtvrtletí nenakupoval ani neprodával žádný superinvestor. Samozřejmě existuje pravděpodobnost, že ve 2q/24 k nákupům mohlo dojít, bohužel nejsou zatím zveřejněny žádné informace v současné době a akcie této společnosti dle dostupných informací drží pouze 2 Hedge fondy.

RYAAY své výsledky dle dostupných informací zveřejní 22.7 a k vidění budou ZDE

AIR France [AF]

Air France, jedna z nejvýznamnějších a nejstarších leteckých společností na světě s tím, že založena byla 7. října 1933 sloučením několika menších francouzských leteckých společností, včetně Air Orient, Air Union, Société Générale de Transports Aériens, CIDNA a Aéropostale. Od svého vzniku se Air France rychle stala předním poskytovatelem leteckých služeb v Evropě a na celém světě. Na burzu 22. února 1999 pod názvem Air France-KLM, kdy došlo k fúzi s nizozemskou společností KLM Royal Dutch Airlines. Tato fúze vytvořila jednu z největších leteckých skupin na světě, obchodující pod tickerem „AF“ na pařížské burze Euronext.
V současné době Air France provozuje širokou síť destinací po celém světě, s více než 200 cílovými místy ve více než 90 zemích na pěti kontinentech. Flotila Air France zahrnuje přes 200 letadel, včetně moderních modelů jako Airbus A350. Společnost je známá svou vysokou úrovní služeb a komfortu pro cestující.
Jednou z hlavních evropských destinací Air France je Frankfurt, který je klíčovým obchodním a finančním centrem, a Paříž, kde má společnost své hlavní sídlo na letišti Charlese de Gaulla.

POZOR: Air France, jakožto francouzská společnost je zatížena aktuální politickou situací ve francii, kde se chystají předčasné volby. Navíc na ně dolehla dost razantním způsobem covidová situace, s kterou byly spjaty jak vysoké ceny paliva, tak i omezení pohybu a cestování. Na druhou stranu je důležité si zmínit, že covid už je dávno za námi a politická situace ve francii už je nejspíš zcela započtena do aktuální ceny akcií.

FUNDAMENT
I přes to, že se u evropských burz obtížněji hledají potřebné fundamentální data, tak aby bylo vše na jednom místě (jak je tomu u finvizu) tak jsme dohledali, že aktuální P/E je na úrovni 14,7. Bohužel i přes to, že společnost nevyplácí dividendu má vysoké P/B. Dle dostupných informací mají sice nízké EPS, které má ale silnou rostoucí tendenci v porovnáním s předchozími lety, což je pozitivní zpráva. Co se ROE týče, tak to je na obstojných hodnotách, ale v porovnání s předešlým obdobím znovu vidíme pozitivní zprávy, tedy výraznou růstovou tendenci. Co se zadlužení týče tak vidíme, že se jim daří výrazně snižovat dluh a zvyšovat aktiva s tím, že i celkové závazky mají spíše klesající tendenci, což v období vysokých úrokových sazeb jsou velmi pozitivní signály.
Pro to aby se Air France dostala zpátky na svá maxima z roku 2018 by potřebovala vyrůst o více než 730%, aktuálně se totiž nachází na nejnižších úrovních za celou jejich burzovní kariéru. Právě takové to nízké ceny dokážou přilákat jistý druh investorů, kteří se zaměřují na takto vyklesané akcie a na základě zpráv očekávají, že firma bude mít tendenci odrazit se od svého dna.

Graf AIRFRANCE

Jak se na AirFrance dívají analytici?
Převážná většina analytických domů vidí akcie AF jako zajímavou investiční příležitost, kde i cílové ceny od největších skeptiků představují potenciál růstu přes 4,5%.

Air France a superinvestoři
Dle dostupných informací nevíme o žádném superinvestorovy , který by akcie vlastnil či v poslední době kupoval/prodával. 

Pokud vás tato firma zaujala a budete chtít znát jejich výsledky, ty budou zveřejněny 25.7 na jejich stránkách

Southwest Airlines [LUV]

Southwest Airlines byla založena 15. března 1967 v Dallasu, Texas, původně jako Air Southwest Co., specializovaná na regionální lety mezi velkými městy v Texasu. V roce 1971 společnost přejmenovala na Southwest Airlines a začala provozovat komerční lety. První komerční let se uskutečnil 18. června 1971. Na burzu tato společnost vstoupila v roce 1977 pod „tickerem“ LUV, tedy 10 let od svého založení.
Byť se jedná o aierolinku, která operuje pouze na 1 kontinentu, tak mají  flotilou čítající více než 700 letadel. Southwest Airlines je známá svým zaměřením na domácí trh v USA, ale také nabízí lety do destinací v Mexiku, Střední Americe a Karibiku.
V dnešní době jsou známé především pro poskytování nízkonákladových leteckých služeb s vysokou frekvencí letů a výjimečným zákaznickým servisem, což jí umožnilo stát se jednou z nejúspěšnějších leteckých společností na světě.

FUNDAMENT
Při pohledu na P/E musíme konstatovat, že se nejeví jako jedna z nejlevnějších firem ve svém sektoru, ovšem očekávané P/E má klesající tendenci, což je samozřejmě dobrá zpráva. P/B je na tom o poznání lépe. Co se týče EPS pro rok 2024, tak ty jsou dokonce záporné (a to výrazně) ovšem EPS pro následná období vypadají velice lákavě. Díky ROE víme, že to nejsou nejlepší hospodáři. Za nízkým ROE nejspíš bude stát dividenda, která má Payout ratio téměř 100%.
Firma svých maxim dosáhla koncem roku 2017 a aktuálně by potřebovala vyrůst minimálně o 135% aby se k těmto úrovním přiblížila.

Jak se na Southwest Airlines  dívají analytici?
U této společnosti má v souhrnu 15 analytických domů neutrální až mírně negativní postoj.
Co za touto lehkou negací dle našeho názoru stojí je, že centrum dění roku 2024 je spíše starý kontinent než-li Amerika a proto je LUV znevýhodněna vůči svým mezikontinentálním konkurentům.

Southwest Airlines a superinvestoři
Mezi superinvestory panuje dost obdobná nálada jako u analytických domů, jediný nákup akcií byl za 1Q/24 12.000 ks jediný odprodej 17.176kusů akcí

Tato firma zveřejní své výsledky 25.6 tedy ve stejný den jako Southwest Airlines. Zmíněné výsledky LUV budou k vidění ZDE

JetBlue Airways [JBLU]

JetBlue Airways byla založena 24. srpna 1998 v americkém Forest Hills,  původně jako „NewAir“ Davidem Neelemanem. 2 roky pracovali na budování infrastruktůry a získávání různých povolení, aby v roce 2000 začala provozovat komerční lety, přičemž první let se uskutečnil 11. února 2000 z New Yorku JFK do Fort Lauderdale. Na burzu společnost vstoupila v roce 2002, pouhé 4 roky od svého založení, pod „tickerem“ JBLU.
JetBlue Airways je jednou z největších nízkonákladových aerolinek ve Spojených státech, která létá do více než 100 destinací v 25 zemích. Flotila JetBlue čítá více než 280 letadel, včetně Airbus A320, Airbus A321 a Embraer E190. Společnost se zaměřuje na poskytování kvalitních služeb včetně širokého výběru občerstvení a nápojů a další fůry služeb, co by člověk za normálních okolností u “nízkonákladovky” nečekal.
První transatlantický let se uskutečnil v roce 2021, kdy JetBlue zahájila lety do Londýna.

FUNDAMENT
Bohužel u JetBlue chybí celá řada fundamentálních indikátorů, jako je třeba P/E. Co však nechybí a svědčí o tom, že akcie jsou opravdu podhodnocené je P/B, které nám říká, že aktuální tržní cena je o dost nižší než účetní hodnota firmy. Další ukazatel podhodnocené akcie může posloužit i pohled na historický vývoj, kde zpětný pohyb na maxima z roku 2015 by činil více než 360% od aktuálních cen. EPS pro tento rok sice vypadá žalostně, ale pro rok příští je predikované EPS hodně dobré. Navíc ROE je také žalostné,  ovšem má to svůj důvod viz další odstavec.

POZOR
JetBlue nedávno čelila významnému problému týkajícímu se zrušení plánovaného sloučení se Spirit Airlines. Tato dohoda byla ukončena vzájemnou dohodou, kvůli nízké pravděpodobnosti získání potřebných právních a regulačních schválení do stanoveného termínu. JetBlue bude muset zaplatit Spiritu 69 milionů dolarů, jako součást této dohody o ukončení.
JetBlue se také potýkala s vážným technickým problémem během letu z Barbadosu, kdy došlo k několika systémovým selháním krátce po vzletu. Posádka dokázala situaci zvládnout a bezpečně se vrátila na letiště, i přes velké množství selhání systémů, která musela řešit​.
Samozřejmě tyto informace se jeví, že jsou započítány do aktuální ceny akcie a společnosti by teoreticky (minimálně na základě našich informací) v aktuální situaci nemělo nic bránit v růstu.

Jak se na JetBlue dívají analytici?
Analytické domy mají na tyto akcie nejednotný názor, ovšem průměrná cílová cena ukazuje na to, že mají prostor pro růst byť malý.

Jet Blue Airways a superinvestoři
V posledním čtvrtletí akcie JBLU byly jak prodávány tak i nakupovány. Celkem superinvestoři prodali 561,322 kusů akcií a nakoupeno bylo 17,727,029 což jednoduše poukazuje na fakt, že se ve firmě může skrývat slušný potenciál.

Výsledky hospodaření JBLU budou zveřejněny 30.7 a k vidění budou ZDE

Lufthansa [LHA]

Lufthansa byla založena v roce 1953 se sídlem v Kolíně nad Rýnem a její hlavní uzly na letištích ve Frankfurtu a Mnichově. Lufthansa provozuje velkou a moderní flotilu letadel, včetně různých modelů od Airbusu a Boeingu. Společnost obsluhuje mnoho destinací po celé Evropě, Americe, Africe, Asii a na Blízkém východě.Lufthansa je součástí Lufthansa Group, která zahrnuje další letecké společnosti, jako jsou Austrian Airlines, Swiss International Air Lines, Brussels Airlines a Eurowings. Lufthansa je známá svou spolehlivostí, vysokou úrovní služeb a rozsáhlou sítí destinací, což z ní činí jednu z předních leteckých společností na světě.

FUNDAMENT
Při pohledu na P/E můžeme konstatovat, že se jedná o levnou akcii. Číslo 4.21 se jeví i jako nejmenší ze všech prezentovaných společností. Tuto tézi nám dosvědčuje i P/B, kdy jsme podle tohoto indikátoru schopni říct, že tržní cena je nižší než účetní hodnota firmy. Tato společnost vyplácí dividendu na úrovni 5.25%. EPS 1.35 jsou na druhou stranu velice nízké. Co se týče zadlužení tak vidíme, že se jim daří snižovat postupně dluh a zvyšovat aktiva. Lufthansa by musela aktuálně vyrůst bezmála o 300% aby dosáhla na svá maxima z roku 2018. Jedná se tak aktuálně o další evropskou aerolinku, která se momentálně nachází na úrovni minim, což může jako např. u Air France může vzbuzovat jistý zájem investoru ke koupi podhocené letecké společnosti.

Jak se na Lufthansu dívají analytici?
Pokud by se vyplnily ty nejdivočejší predikce a akcie by dosáhly predikovaných High, zhodnocení by sahalo k 118%. Ty nejvíce pesimistické odhady na druhou stranu však ukazují na aktuální cenu tedy stagnaci k 5.6€ za akcii. Průměrné výhledy ukazují na 40% nárůst.

Lufthansa a superinvestoři
Dle dostupných informací jsme nenalezly žádného superinvestora, co by vlastnil tyto akcie.

Výsledky Lufthansy budou zveřejněny 31.7 ZDE

TABULKA POROVNÁVÁ FIRMY ZMÍNĚNÉ VE ČLÁNKU

(Tyto hodnoty jsou proměnlivé s tím, jak roste/klesá cena akcie, popř. s novými predikcemi analytiků či zveřejňováním hospodářských výsledků a účetních uzávěrek).
FIRMAP/Ef P/EP/BEPS tYEPS nYEPS 5YD/EPMROEDIV.Payout
DAL6,196,342,795,65%15,23%9,62%2,368,48%57,54%0,77%2,79%
UAL64,081,748,10%11,95%29,66%3,794,9%33,91%n/a%n/a%
AAL18,994,05n/a0,60%2,80%45,99%n/a2,94%n/a%n/a%n/a%
RYAAY12,758,183,229,11%14,20%11,20%0,3614,30%29,07%2,63%n/a%
AF14,2n/a16,50,65%n/a%n/a%n/an/a%21,29%n/a%n/a%
LUV46,1116,361,670,62%1,74%19,23%0,901,59%4,16%2,65%99,09%
JBLUn/an/a0,77-2,46%-0,13%n/a2,15-8,79-27,71%n/an/a
LHA4,21n/a0,71,35n/an/an/an/a%16,5%5,31%n/a
Do této tabulky jsme čerpali data z finviz.com. Firmy zmíněné v článku jsme porovnali a tučně zaznačili v jednotlivých „hodnocených kategoriích“ ty nejlepší hodnoty.

VYSVĚTLIVKY

P/E – Ukazuje, kolik investor platí při nákupu akcie $ za 1 vydělaný $ firmy (čím nižší, tím je akcie levnější).
f P/E – Ukazuje odhadované P/E na příští rok.
P/B – Ukazuje poměr tržní ceny a účetní hodnoty (čím nižší číslo, tím je akcie blíž k účetní hodnotě a cokoli pod 1 znamená, že účetní hodnota je vyšší než tržní nacenění).
EPS – Ukazuje zisk na jednu akcii. (Čím vyšší je EPS, tím více zisku na každou akcii společnost generuje) tY= Tento rok, nY= příští rok, 5Y=budoucí 5leté období.
D/E – Ukazuje, jaká je úroveň zadlužení společnosti ve vztahu k jejímu vlastnímu kapitálu. (Čím nižší číslo, tím méně zadlužená je společnost.)
PM – Neboli zisková marže ukazuje procento zisku z celkových tržeb. (Čím vyšší číslo, tím větší podíl tržeb se promění v zisk.)
ROE – Ukazuje, jak efektivně společnost využívá vlastní kapitál ke generování zisku. (Čím vyšší číslo, tím lépe společnost využívá kapitál akcionářů.)
DIV – Ukazuje, kolik % v kontextu s tržní cenou společnost vyplatí peněz akcionářům za rok.
Payout – Znázorňuje, jakou část zisku společnost vyplácí akcionářům ve formě dividend.
(Čím nižší číslo, tím více zisku je reinvestováno do společnosti. Pokud je Payout přes 100%, tak to znamená, že zisk je nižší než vyplacená dividenda.)

ETF

Hodně lidí investuje rádo i do ETF a proto vám stručnou formou přinášíme i pohled na ETF ze sektoru cestování a volného času. 
Nejziskovější ETF za poslední rok: v tomto sektoru bylo HANetf The Travel UCITS ETF
V tomto ETF, které mají největší zastoupení v Americké akcie a pomyslné první housle tohoto ETF hraje společnost Delta air lines.
Nejztrátovější ETF za poslední rok: iShares STOXX Europe 600 Travel & Leisure UCITS ETF (DE). Jak už název napovídá toto ETF se zaměřuje na evropské akcie (primárně na Irsko a Británii)  s tím, že je velmi koncentrované a to jen do 14 akcií. Nejzastoupenější akcie je Flutter Entertainment, což je je mezinárodní sportovní sázková a hazardní společnost.

Další ETF v tomto sektoru dohledáte ZDE

Bonusová Sekce

Jako zajímavá alternativa k aerolinkám se mohou jevit soukromý provozovatelé evropských letišť.

Aéroports de Paris [ADP]

Tato firma je nyní známá jako Groupe ADP. Jedná se o francouzskou společnost, která byla založena roku1945. ADP vlastní a provozuje letiště v Paříži a okolí. Společnost Aéroports de Paris je schopná odbavit přes100 milionů cestujících ročně. Mimo jiné vlastní a provozuje také další letiště po celém světě prostřednictvím partnerství a joint ventures. Tady jsou ty největší a nejznámější.
Letiště Charlese de Gaulla, které je i největší letiště ve Francii a druhé nejrušnější v Evropě. Slouží jako hlavní uzel pro Air France a dalších mezinárodních aerolinií
Letiště Orly – Druhé největší letiště v Paříži, které hlavně obsluhuje vnitrostátní a evropské lety, stejně jako některé dlouhé mezinárodní trasy
Letiště Le Bourget – Zaměřuje se především na obchodní a soukromé lety. Nachází se severovýchodně od Paříže a je známé pro pořádání Pařížského leteckého veletrhu.

Akcie firmy ADP se momentálně pohybují o 78% pod svými maximy z roku 2018, kde následně korigovaly a v roce 2020 zažily strmý pokles, který se dá vysvětlit hlavně Covidovými restrikcemi a omezením letů, což mělo za příčinu snížení tržeb.

Fundament 
Společnost ADP disponuje nejvyšším P/E ze všech zmíněných firem v bonusové sekci. P/B na druhou stranu ukazuje výborné hodnoty k 0.9 což značí, že účetní hodnota firmy je vyšší než tržní ocenění. Firma vyplácí dividendu na úrovni 3.35%.

Jak vidí Aéroports de Paris analytické společnosti?
Dle analytiků se jedná o podhodnocený titul, kde i podle těch nejhorších výhledů by akcie stále přidaly okolo 7% aby zasáhly predikované minima. Na druhou stranu k těm optimistickým výhledům by akcie museli přidat o 24%. Ta zlatá střední cesta, která ukazuje průměrné ceny naznačuje nárůst k 15%.

ADP své výsledky zveřejní 23.7 a budou k vidění ZDE

AENA

Aena, S.A. (Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea) je španělská společnost založena v roce 1991, která spravuje většinu letišť ve Španělsku a provozuje některá letiště v zahraničí. Je jedním z největších provozovatelů letišť na světě.
Aena spravuje 46 letišť a 2 heliporty ve Španělsku, včetně významných letišť jako Madrid-Barajas, Barcelona-El Prat, Palma de Mallorca a další. Kromě správy letišť ve Španělsku má Aena podíl na provozování letišť v zemích jako Mexiko, Kolumbie a Velká Británie. 
Společnost je kótovaná na madridské burze (IBEX 35).

Fundament 
Společnost Aena má indikátory P/E,P/B na úrovních, kde se v tomto sektoru nedají jejich akcie považovat za cenově levnou, či nadhonocenou. EPS se také nedají považovat za nadprůměrné.

Jak vidí Aenu analytické společnosti.
Ze strany analytiků vidíme vesměs pozitivní sentiment, ovšem potenciál pro růst na základě průměrných cílových cen, není nikterak velký. V době psaní článku necelých 5%.

Fraport [FRA]

Fraport AG je významná německá společnost, založena v roce 1924 původně jako „Südwestdeutsche Luftverkehrs AG“, která se specializuje na správu letišť. Nejznámější je svým provozováním letiště Frankfurt nad Mohanem, které patří mezi největší a nejrušnější letiště v Evropě. Kromě Frankfurtu spravuje Fraport další letiště po celém světě, včetně letišť v zemích jako Řecko, Brazílie, Peru, Bulharsko a Turecko.
Společnost je veřejně obchodovatelná a kótována na Frankfurtské burze (DAX).
Fraport dále realizuje projekty na snížení emisí, energetickou účinnost a udržitelný rozvoj letišť.

Fundament
Co se týče EPS tak 4.67 je ze všech nejhorší. Při pohledu na P/B vidíme, že se jedná o firmu, která se obchoduje na cenách lehce pod svou účetní hodnotu a P/E nám potvrzuje, že se nejedná o drahou akcii, protože v porovnání se svými rivali mají tyto hodnoty bezkonkurenčně nejlepší.

Jak vidí Fraport analytické společnosti.
Z 12 analytických domů, které svou cílovou cenou pokrývají akcie FRA jich 7 doporučuje nakupovat, 3 držet a dokupovat v korekcích, no a pouze 1 analytický dům doporučuje akcie prodávat s tím, že průměrná cílová cena se v době psaní článku pohybuje lehce přes 20,5%.

ZÁVĚR- Letecký sektor

Letecký sektor je stejně jako jakýkoli jiný sektor velice obsáhlý a skýtá celou řadu zajímavých spíše cyklických akcií. U investic do Leteckých akcií je důležité brát v potaz jejich cykličnost a být obezřetný co se konkurenční výhody týče.


Doufáme, že tento článek Vám pomohl najít nový pohled na aerolinky obchodované na burze a vnést světlo pro aktuální tržní dění. Před nákupem jakékoli akcie DOPORUČUJEME udělat si vlastní tržní rozvahu a tento článek maximálně brát jako první písmeno abecedy.


Zdroje: google.com/finance, .parisaeroport.fr, finance.yahoo.com, justetf.com, investor-relations.lufthansagroup.com, whalewisdom.com, wisesheets.io, investor.jetblue.com, viewfromthewing.com, news.jetblue.com, southwestairlinesinvestorrelations.com, airfranceklm.com, companiesmarketcap.com, investor.ryanair.com, americanairlines.gcs-web.com, ir.united.com, ir.delta.com, dataroma.com, tipranks.com, finviz.com, csu.gov.cz, paralympic.org, scroll.in, olympics.com, marketscreener.com