Vítejte a užijte si 6. díl PODHODNOCENÁ AKCIE DUBNA 2025
Předchozí díl PODHODNOCENÁ AKCIE BŘEZNA 2025

V šestém díle “Podhodnocená akcie měsíce“ rozebereme kanadskou společnost z průmyslového sektoru, konkrétně železniční dopravy. Bez jakékoliv nadsázky se dnes budeme bavit o majiteli největší kolejové sítě v Kanadě (32 000 km tratí). Celou firmu si představíme a ukážeme Vám, proč právě tato akcie může být, dle našeho názoru, zajímavou investiční příležitostí pro Duben 2024.

Chceme upozornit, že tento článek neslouží jako investiční doporučení. Jedná se pouze o náš myšlenkový pochod a rozbor jednotlivé společnosti. I přesto doporučujeme, pokud Vás informace zaujaly, abyste si je ověřili po vlastní ose a brali v potaz, že investice do jednotlivých akcií může být vysoce riziková, kdy v nejčernějším případě může dojít ke ztrátě celého kapitálu.

Canadian National Railway (CNR) je přední kanadský operátor v oblasti nákladní železniční dopravy, který spojuje tři pobřeží: Atlantik, Pacifik a Mexický záliv. Společnost byla založena v roce 1919 a od svého vzniku se etablovala jako lídr v oblasti železniční dopravy. V současnosti operuje s rozsáhlou sítí o délce 32 000 kilometrů, která pokrývá Kanadu, Středozápad a Jižní část Spojených států. CNR je veřejně obchodovaná společnost, která je kotována na burzách TSX pod symbolem CNR a NYSE pod symbolem CNI.

Canadian National Railway poskytuje své služby po celém světě, přičemž pomocí svých 1800 lokomotiv přepravuje více než 300 milionů tun nákladu ročně. Jejich cílovou skupinou jsou podniky hledající efektivní, spolehlivou a ekologickou přepravu. Služby jsou přizpůsobeny pro různé typy klientů – od standardní přepravy až po komplexní logistická řešení. Firma v posledních letech čelí některým výzvám jako jsou změny v regulacích a hospodářské výkyvy, ale i přesto vykazuje solidní růst a zůstává jedním z lídrů v oblasti železniční dopravy.

ČÍM NÁS CANADIAN NATIONAL RAILWAY ZAUJALA?

Canadian National Railway je hlavním železničním CARGO dopravcem v Kanadě a významně působí i v USA. Kvůli obchodní politice Donalda Trumpa a změnám v proclení kanadského zboží se akcie firmy propadly na úroveň z roku 2020. Společnost nejen přepravuje náklad, ale také pronajímá své koleje pro osobní dopravu, což zajišťuje diversifikaci příjmů. Její kolejový systém propojuje klíčové přístavy v Kanadě, což jí dává strategický význam. Kanada se navíc opírá o těžbu, zemědělství a průmysl, které jsou na železniční přepravě závislé, čímž CNR získává klíčovou roli a díky strategicky položeným kolejím i obrovskou konkurenční výhodu.

POROVNÁNÍ S KONKURENCÍ

Jejich hlavním a zároveň prakticky jediným konkurentem je společnost Canadian Pacific Kansas City. Canadian Pacific Kansas City (CPKC) je železniční společnost, která vznikla spojením dvou historických železnic – Canadian Pacific a Kansas City Southern. Je to první a jediná transkontinentální železniční síť v Severní Americe, která propojuje Kanadu, USA a Mexiko. Společnost spravuje přibližně 32 000 kilometrů tratí a hraje klíčovou roli v přepravě zboží napříč těmito třemi zeměmi. CPKC sídlí v Kanadě a zaměřuje se na bezpečnost, efektivitu a podporu ekonomického růstu v regionu.

DO NÁSLEDNÉ TABULKY JSME ZREKAPITULOVALI NÁŠ ÚHEL POHLEDU NA ROZDÍLY MEZI KONKURENTY

FaktorCanadian National Railway (CNR)Canadian Pacific Kansas City (CPKC)
Velikost železniční sítě🌎 Největší síť v Kanadě (32 000 km tratí)🔗 Menší síť, ale propojuje Kanada–USA–Mexiko
Geografické pokrytíPrimárně Kanada + částečně USA (New Orleans) Kanada, USA, Mexiko (po fúzi s Kansas City Southern)
Vazba na přístavy🚢 Silné napojení na Vancouver, Halifax, Prince Rupert⚓ Menší role v přístavech, více zaměřené na vnitrozemí
Hlavní přepravované komodity🌾 Obilí, ropa, dřevo, automobily, kontejnery🚗 Průmyslové zboží, automobily, zemědělské produkty
Osobní doprava🚆 Pronajímá tratě pro VIA Rail a AmtrakNeposkytuje tratě pro osobní dopravu
Dopad obchodní války (cla na Kanadu/Mexiko)🟠 Možné zpomalení obchodu s USA, ale silná vnitro kanadská síť může být výhodou, která je umocněna expozicí na přístavy.🔴 Vysoce zranitelné vůči clům na Mexiko, protože propojuje celý kontinent
Výhoda při změně obchodních trasAlternativní cesty přes přístavy do AsieVysoká závislost na USA-Mexiko obchodních trasách
Diverzifikace příjmů📦 Širší portfolio přepravovaného zboží + příjem z pronájmu tratí🛤️ Více zaměřené na mezikontinentální obchod (větší riziko při obchodních válkách)
Přítomnost v USASilné uzly v USA (New Orleans)Silné napojení na USA a Mexiko (Kansas City Southern)
Dlouhodobá investiční stabilita📈 Stabilnější díky silné přítomnosti v Kanadě a příjmům z pronájmu kolejí📉 Rizikovější kvůli závislosti na obchodních trasách přes USA a Mexiko

REKAPITULACE DOSAVADNÍCH INFORMACÍ

Canadian National Railway (CNR) nás zaujala díky své klíčové roli jako největšího železničního dopravce v Kanadě a významnému postavení na trhu v USA. Její síť o délce 32 000 kilometrů spojuje tři pobřeží – Atlantik, Pacifik a Mexický záliv – což z ní činí strategicky důležitou společnost nejen pro kanadskou ekonomiku ale i pro mezinárodní obchod.

CNR se může pyšnit rozmanitostí svých aktivit, jelikož kromě nákladní přepravy nabízí také pronájem tratí pro osobní dopravu, čímž diversifikuje své příjmy. Kanada jako taková je velkým hráčem v těžbě nerostných surovin, zemědělství a výrobě, no a železniční přeprava je pro tyto klíčové sektory nezbytná. Navíc silné napojení na přístavy jako je Vancouver nebo Halifax, dává CNR strategickou výhodu při přepravě zboží do zahraničí, zejména do Asie. I přes výzvy které přinesly obchodní války a změny regulací společnost vykazuje stabilitu a schopnost reagovat na ekonomické výkyvy. Ve srovnání s konkurencí jako je Canadian Pacific Kansas City (CPKC), má CNR širší geografické pokrytí a větší diversifikaci příjmů, což z ní činí atraktivní dlouhodobou investici i spolehlivého partnera v logistice.

PROČ JE TATO AKCIE ZAJÍMAVÁ PRÁVĚ NA ZAČÁTKU DUBNA?

Jak již bylo zmíněno, obchodní rétorika USA a hlavně nepředvídatelné chování ohledně cel poškodilo veškeré firmy co jsou závislé na mezinárodním obchodě a vyjma firem, které mají silný prodejní přesah svého zboží do zahraničí celou situaci odskákali právě dopravci. Díky tomu, že Kanada byla na mušce překvapivě dřív než Čína, tak právě zdejší společnosti reagovaly poměrně významným poklesem. Ať jsme konkrétní, tak Canadian National Railway koncem března byla vyklesaná o víc než 20% v porovnání s maximy, což znamená, že se akcie CNR dostala oficiálně do medvědího trhu.

Jak jsme psali již v jednom z našich předešlých článků, 2.4.2025 se bude lámat chleba ohledně finální podoby amerických cel a do té doby se dá počítat s tím, že trh bude v nejistotě a tím pádem i na dobrých cenách pro nákup. Po oznámení finální podoby může dojít buďto k poklesu, který by ovšem u této akcie měl být spíše menší než u jejího úhlavního konkurenta díky diverzifikaci, a nebo může dojít k solidnímu nárůstu.
Samozřejmě nevlastníme křišťálovou kouli, ale toto riziko si dovedeme představit podstoupit už jen díky tomu, že poslední zprávy naznačují, že cla budou nakonec mírnější než trh původně očekával.

Nicméně je znovu důležité připomenout, že se jedná o velmi specifický obchod který s sebou nese také specifické riziko, no a proto tato akcie v současném období ani zdaleka nemusí být vhodnou variantou pro všechny investory. Přesně to je důvod, proč se v dalších odstavcích více zaměříme na princip podnikání firmy jako takové, ať si o celé věci dovedete udělat přesnější obrázek.

ROZDĚLENÍ PŘÍJMŮ

Příjmy této společnosti pochází pouze z Kanady a USA, přičemž spojené státy tvoří zhruba 30,34% celkových příjmů, zatímco Kanada majoritních 69,66 %. Díky tomu mimochodem může být firma v portfoliu i zajímavou kurzovní diverzifikací s expozicí na kanadský dolar.

Ze všeho nejvíce Canadian National Railway vozí hnojiva a další zemědělské produkty kde hraje první housle obilí. Druhým nejzastoupenějším je TZV intermodal – nejde o konkrétní komoditu či surovinu, nýbrž o obchodní segment, který se zabývá přepravou zboží s využitím kombinovaných dopravních prostředků, nejčastěji v kontejnerech. Dalším opravdu významným sortimentem jsou produkty petrochemického průmyslu. O něco detailnější přehled naleznete v koláčovém grafu níže.

NYNÍ SI POJĎME JEDNOTLIVÉ SLOŽKY ROZVÉST DETAILNĚJI

Pro přesnější vizualizaci jsme v tomto článku využili AI copilot abychom nastínili, jak vlastně jednotlivé služby vypadají. Nejedná se tedy o 100% autentické obrázky na které by se vztahovala autorská práva, ale jedná se o velmi kvalitní materiál, který Vám pomůže celou situaci lépe a autenticky vnímat.

Přeprava zemědělských produktů (22,08% podílu tržeb)

CNR je klíčovým partnerem zemědělského sektoru a zajišťuje přepravu komodit jako jsou obiloviny, olejniny, hnojiva a další produkty. Zemědělské suroviny jsou přepravovány z venkovských oblastí do přístavů a distribučních center, kde se dále zpracovávají nebo exportují. CNR se zaměřuje na rychlost a efektivitu přepravy, aby minimalizovala ztráty a zachovala vysokou kvalitu produktů. Díky propojení s klíčovými přístavy zajišťuje spolehlivou distribuci na domácí i mezinárodní trhy.

Kontejnerová přeprava (22,04% podílu tržeb)

Canadian National Railway je lídrem v intermodální přepravě, která spojuje železnici s kamionovou a lodní dopravou. Tento sektor hraje klíčovou roli v mezinárodní logistice, umožňuje efektivní a rychlou dopravu zboží mezi kontinenty a podporuje globální obchod. CNR se zaměřuje na přepravu spotřebního zboží, průřezových materiálů a průmyslových komponent. Hlavními zákazníky jsou maloobchodní řetězce, výrobci a logistické společnosti. CNR také neustále investuje do modernizace svých intermodálních terminálů pro optimalizaci překládky mezi různými druhy dopravy.

Transport petrochemických produktů (22,03% podílu tržeb)

CNR se specializuje na přepravu ropy, chemikálií a dalších nebezpečných látek pomocí moderních tankových vozů. Tento sektor vyžaduje přísná bezpečnostní opatření a precizní logistiku, jelikož přepravované látky mohou být nebezpečné pro životní prostředí i veřejnost. Hlavními zákazníky jsou ropné společnosti, chemické závody a průmyslové podniky. CNR investuje do nejmodernějších technologií a bezpečnostních protokolů, aby zajistila spolehlivou a ekologicky odpovědnou dopravu.

Převoz kovů a minerálů (12,01% podílu tržeb)

Canadian National Railway je klíčovým hráčem v logistice přepravy kovů a minerálů, které zahrnují kovové rudy, uhlí, kámen a další suroviny nezbytné pro široké spektrum průmyslových odvětví. Robustní nákladní vozy jsou navrženy tak, aby splňovaly náročné požadavky na přepravu surovin, zatímco rozsáhlá železniční síť propojuje těžební regiony s průmyslovými centry a exportními oblastmi. Mezi klíčové zákazníky patří těžební společnosti, hutě a podniky ve stavebnictví, které spoléhají na spolehlivost a efektivitu služeb CNR.

Přeprava dřeva (11,33% podílu tržeb)

Canadian National Railway zajišťuje dopravu dřeva a dřevěných produktů včetně kulatin, prken a zpracovaných materiálů. Hlavními zákazníky jsou lesnické společnosti, nábytkářský průmysl a stavební firmy a prakticky každý, kdo dřevo využívá. CNR dbá na optimalizaci nákladů a rychlost dodávek, aby podporovala efektivitu celého dodavatelského řetězce.

Přeprava uhlí (5,45% podílu tržeb)

Přeprava uhlí prostřednictvím CNR je klíčová nejen pro energetický sektor a široký průmysl. Společnost zajišťuje transport uhlí z těžebních oblastí do elektráren, kde slouží jako primární zdroj energie a také do zpracovatelských závodů, kde je dále upravováno pro různé účely. Kromě toho se uhlí přepravuje na exportní terminály, odkud je distribuováno na světové trhy. CNR využívá speciálně navržené otevřené vozy, které umožňují efektivní manipulaci a přepravu velkých objemů suroviny. Uhlí zůstává klíčovým zdrojem energie a materiálem v mnoha regionech, což podtrhuje význam této služby.

Logistika pro automobilový průmysl (5,24% podílu tržeb)

Canadian National Railway zajišťuje přepravu automobilů, jejich součástí a souvisejících produktů pomocí pokročilých logistických řešení. Přeprava zahrnuje hotová vozidla přes železnici a jejich distribuci do obchodních center, stejně jako transport komponentů pro montážní linky. Automobilový průmysl je silně propojen s moderními technologiemi sledování a optimalizace dodávek, které CNR aktivně implementuje.

Ostatní (3,82% podílu tržeb)

CNR poskytuje také přepravu smíšeného zboží a specializované logistické služby, které pokrývají širokou škálu potřeb zákazníků. Kromě toho nabízí pronájem tratí pro osobní přepravu, což umožňuje efektivnější využití široké železniční sítě a podporuje udržitelné dopravní řešení.

Zdroj obrázku ZDE

REKAPITULACE ROZDĚLENÍ PŘÍJMŮ CNR

Canadian National Railway (CNR) představuje diverzifikovanou a významnou logistickou společnost, jejíž příjmy pocházejí ze dvou zemí – Kanady (69,66 %) a Spojených států (30,34 %), což ji činí atraktivní také z hlediska expozice na kanadský dolar. CNR nabízí široké portfolio služeb, včetně přepravy zemědělských produktů jako je obilí a hnojiva (22,08 % příjmů), intermodální přepravy zboží v kontejnerech (22,04 %), a transportu petrochemických produktů (22,03 %). Společnost je klíčovým partnerem v logistice těžkých průmyslových komodit jako jsou kovy, minerály a uhlí a zároveň zajišťuje přepravu dřeva i produktů automobilového průmyslu. S důrazem na modernizaci a ekologickou odpovědnost CNR přispívá k efektivnímu globálnímu obchodu a podporuje široké spektrum průmyslových sektorů. Tato diverzifikace příjmů a činností zajišťuje její robustnost a důležitou roli v severoamerické ekonomice.

JAK VYPADALA JEJICH VÝROČNÍ ZPRÁVA?

Výsledky hospodaření byly smíšené, kdy příjmy sice lehce přesáhly tržní odhad (o 0,1%), ale zisky zklamaly očekávání o 5,02%, pojďme se ale podívat na výsledkovou zprávu detailněji.

Výsledková zpráva ve stručnosti

CNR v roce 2024 zaznamenala mírný růst příjmů o 1 % na 17,0 miliardy CAD díky diverzifikovanému byznys modelu, strategickým investicím (např. akvizice Iowa Northern Railway) a technologickým inovacím, které přispívají k silné finanční pozici, generování volného cash flow (3,1 miliardy CAD) a zvyšování dividend (o 5 % na 0,8875 CAD/akcie).

Na druhé straně společnost čelí několika slabinám včetně poklesu čistého zisku o 21 % a naředěného EPS o 18 %, růstu provozního poměru na 63,4 %, rostoucích nákladů na pracovní sílu a různých vnějších rizik (regulačních, klimatických, makroekonomických i pracovních sporů).

CNR vstupuje do roku 2025 s flexibilním plánem, investicí přibližně 3,4 miliardy CAD do kapitálových projektů a očekáváním, že více než polovina růstu objemu bude pocházet z vlastních projektů, čímž se zaměřuje na dlouhodobé zvyšování hodnoty pro akcionáře prostřednictvím udržitelného růstu, dividend a zpětných odkupů akcií.

POZITIVNÍ ASPEKTY

  • Růst příjmů: Celkové příjmy společnosti CNR vzrostly v roce 2024 o 1 % na 17,0 miliardy CAD, což ukazuje na stabilní výkonnost i přes výzvy.
  • Diverzifikovaný byznys model: CNR přepravuje široké spektrum komodit, což snižuje závislost na jednotlivých odvětvích a zvyšuje odolnost vůči ekonomickým výkyvům.
  • Strategické investice: Společnost dokončila akvizici Iowa Northern Railway (IANR), která rozšíří její síť v klíčových zemědělských a průmyslových regionech.
  • Silná finanční pozice: CNR generovala volný cash flow ve výši 3,1 miliardy CAD, což umožňuje pokračovat v investicích a výplatách dividend.
  • Vysoká dividendová výnosnost: Společnost zvýšila dividendu o 5 % na 0,8875 CAD na akcii, což potvrzuje její závazek k návratnosti kapitálu akcionářům.
  • Inovace a technologie: CNR investuje do pokročilých technologií jako je autonomní kontrola tratí (ATIP) a umělá inteligence, aby zlepšila bezpečnost a efektivitu.
  • Udržitelnost: CNR dosáhla významného pokroku v dekarbonizaci, včetně schválení vědecky podloženého cíle dosáhnout čisté nuly do roku 2050.
  • Silné vztahy se zákazníky: Společnost získala ocenění od klíčových zákazníků jako jsou UPS, Walmart a LyondellBasell za spolehlivost a bezpečnost služeb.
  • Ocenění za corporate governance: CNR byla hodnocena jako nejlepší v oblasti řízení a udržitelnosti mezi společnostmi v S&P/TSX Composite Index.
  • Flexibilní provozní model: CNR prokázala odolnost při zvládání výzev jako byly požáry, přerušení práce v přístavech a pracovní spory díky efektivnímu plánování.

NEGATIVNÍ ASPEKTY

  • Pokles čistého příjmu: Čistý zisk klesl o 21 % na 4,4 miliardy CAD, částečně kvůli jednorázovým daňovým položkám v předchozím roce.
  • Nižší zisk na akcii (EPS): Naředěný EPS klesl o 18 % na 7,01 CAD, což odráží nižší ziskovost.
  • Vzestup provozního poměru: Provozní poměr se zvýšil na 63,4 % (oproti 60,8 % v roce 2023), což signalizuje vyšší náklady.
  • Pracovní spory: Spory s odbory (např. Teamsters Canada Rail Conference) vedly k výpadkům a nejistotě, což ovlivnilo výkonnost.
  • Ekonomické nejistoty: Makroekonomické faktory jako jsou inflace, geopolitické napětí a obchodní tarify mohou ovlivnit budoucí růst.
  • Zvýšené náklady na pracovní sílu: Náklady na mzdy a benefity vzrostly o 9 %, což tlačí na ziskové marže.
  • Snížená efektivita provozu: Průměrná rychlost vlaků klesla o 5 % a rychlost vozů o 2 %, což ukazuje na určité provozní výzvy.
  • Závislost na přírodních zdrojích: Pokles přepravy uhlí (-9 %) a potaše ukazuje na zranitelnost vůči poptávkovým výkyvům.
  • Regulační rizika: Nová pravidla v USA (např. reciproční přepínání nebo požadavky na velikost posádek) mohou zvýšit náklady.
  • Klimatická rizika: Extrémní počasí (např. požáry v Albertě) může narušit provoz a zvýšit náklady na obnovu infrastruktury.
Montreal QC

OFICIÁLNÍ TRŽNÍ VÝHLED SPOELČNSOTI

CNR vstupuje do roku 2025 s odhodláním pokračovat v růstu podpořeném odolným provozním modelem a strategickými investicemi. Společnost očekává, že více než polovina růstu objemů bude pocházet z projektů specifických pro CNR, které jsou méně závislé na makroekonomických trendech. Klíčové příležitosti zahrnují expanzi v severovýchodní Britské Kolumbii, posílení partnerství v přístavu Prince Rupert a integraci Iowa Northern Railway.

I přes globální nejistoty jako jsou obchodní tarify a geopolitické napětí, CNR udržuje flexibilní plán a úzkou spolupráci se zákazníky, aby minimalizovala dopady. Společnost plánuje investovat přibližně 3,4 miliardy CAD do kapitálových projektů zaměřených na bezpečnost, efektivitu a budoucí růst.

Dlouhodobě zůstává CNR odhodlána vytvářet hodnotu pro akcionáře prostřednictvím udržitelného růstu, efektivního využívání kapitálu a návratnosti ve formě dividend a zpětných odkupů akcií. S pevným základem, inovativním přístupem a silnou sítí je CNR připravena čelit výzvám a využít příležitostí v dynamickém dopravním sektoru.

Podhodnocená akcie Dubna 2025 – FUNDAMENT

Jako vždy u fundamentu začneme tím, jestli je akcie opravdu levná. Takový nejzákladnější ukazatel je, jak již naši pravidelní čtenáři ví, P/E ratio, které ukazuje kolik při nákupu akcie zaplatím dolarů za 1 vydělaný dolar společnosti. Právě P/E je relativně výrazně pod průměrem sektoru a dokonce je na tom i lépe než u jejich úhlavního rivala Canadian Pacific. I při pohledu na očekávané Price to Earnings (fP/E) rovněž vidíme, že Canadian National Railway je na tom lépe než jeho konkurent i celý sektor.
Nicméně každý zkušenější analytik ví, že P/E samo o sobě nic moc neříká a proto je třeba znát i další metriky, na které se podíváme v následném odstavci.

Při pohledu na P/B vidíme, že úhlavní konkurent je na tom o poznání lépe, ale naše společnost Canadian National se stále drží pod průměrem sektoru. P/B ukazuje rozdíl mezi účetní hodnotou a cenou akcie.

Další klíčová metrika je P/S, kde je sektorový průměr výrazně lepší než Canadian National, ovšem naše společnost je na tom o poznání lépe než jejich úhlavní konkurent.
Price-to-Sales (P/S) ratio je důležitý ukazatel pro hodnocení, jak je akcie společnosti oceněna na základě jejích příjmů.

PEG (Price/Earnings to Growth) ratio je užitečný nástroj pro hodnocení, jak spravedlivě je akcie oceněna ve vztahu k očekávanému růstu zisků společnosti. Tento ukazatel kombinuje výhody P/E (Price to Earnings) s výhledem na růstový potenciál. Tento model rád využíval i jeden z nejlepších investorů všech dob Petr Lynch.
U PEGu je jak Canadian National, tak i Canadian Pacific výrazně pod sektorovým průměrem ovšem nutno dodat, že naší společnosti se dle této metriky daří zanedbatelně hůř než úhlavnímu rivalovi.

Další opravdu klíčová věc je analýza dluhu, který je v tomto případě výrazně vyšší než u jeho konkurenta. Jak již ale víme, vysoký dluh neznamená problém (tedy ne ve všech případech).
V tomto případě to můžeme považovat za „dobrý dluh“. Pro CNR se tento dluh stal nástrojem financování produktivních investic jako je modernizace železniční sítě, expanze intermodálních terminálů a optimalizace vozového parku. Tímto způsobem společnost investuje do svého dlouhodobého růstu a zvyšování efektivity, což by mělo v budoucnu generovat vyšší cash flow a lepší konkurenceschopnost. Samozřejmě, vše závisí na úspěšném realizování těchto investic a příznivých makroekonomických podmínkách, ale pokud se plány naplní, jde o strategicky využitý dluh který podporuje další rozvoj společnosti.

I přes to, že tento typ firem nepovažuji za společnosti vyloženě růstové ale spíše za firmy stabilní s extrémní konkurenční výhodou zajímá mě jejich EPS (zisk na akcii). U Canadian National se očekává v příštích 5 letech růst EPS o 12,06%, což je víc než průměr sektoru (a to je dobře), ale pořád je to výrazně méně než u jejich úhlavního konkurenta. Nicméně tento fakt je vykoupen v jiných směrech které probereme v dalších 2 odstavcích.

Dividenda je u naší společnosti na úrovni 2,52% p.a. a to s pay-out ratio 48,22%, což je velice kvalitní poměr. Právě Canadian Pacific (konkurent) má dividendu silně pod 1% a poměrově na 1% dividendy vynakládá víc zisků než naše společnost, což nám naznačuje, že právě námi vybraná akcie je v lepší finanční kondici. Mimo to Canadian pacific v posledních letech zvyšuje počet akcií (čímž snižuje hodnotu akcií stávajících) a tímto čerpá dodatečné peníze které dovedou uměle vylepšovat fundamentální metriky, zejména v oblasti dluhu. Námi vybraná společnost Canadian National Railway jde přesně opačnou cestou a to je BuyBack, tedy dlouhodobé snižování počtu akcií v oběhu, čímž vytváří „skrytou“ hodnotu pro investory.

U hodnocení fundamentu klademe ovšem velký důraz hlavně na to, jak efektivně je společnost schopna hospodařit. Ve všech možných metrikách jako je ROA, ROI, ROE a dokonce i ROCE je naše společnost silně nad průměrem sektoru i nad hodnotami rivalské společnosti.

  • ROA (Return on Assets): Měří, kolik čistého zisku firma vydělá z každé jednotky investovaných celkových aktiv, tedy ukazuje efektivitu využití aktiv v generování zisku.
  • ROI (Return on Investment): Udává návratnost z investovaného kapitálu a pomáhá posoudit, jak efektivně je investice zhodnocována.
  • ROE (Return on Equity): Vyjadřuje, kolik zisku je vygenerováno na každou jednotku vlastního kapitálu, což je důležitý ukazatel pro akcionáře.
  • ROCE (Return on Capital Employed): Posuzuje návratnost veškerého využitého kapitálu (vlastního i cizího) a ukazuje, jak efektivně firma využívá dostupné zdroje k dosažení provozního zisku.

Na závěr si pojďme zhodnotit marže, jelikož ty jsou v bazálním měřítku to nejklidovější. Ať už se jedná o Gross, Oper či Profit margin, tak CNR má marže vyšší než jejich konkurent.

  • Gross margin (hrubá marže) udává, jaká část tržeb zůstává po odečtení přímých výrobních nákladů, tedy kolik peněz firma vydělá ještě před odečtením provozních nákladů.
  • Operating margin (provozní marže) měří podíl provozního zisku na tržbách, což reflektuje efektivitu firemní činnosti po odečtení všech provozních nákladů (administrativa, prodej apod.).
  • Profit margin (čistá marže) udává procento tržeb, které zůstane jako čistý zisk po započtení všech nákladů, včetně daní a úroků a je finálním ukazatelem celkové ziskovosti společnosti.

REKAPITULACE FUNDAMENTU

Canadian National Railway (CNR) je z fundamentálního hlediska atraktivní díky výrazně nižšímu P/E než průměr sektoru a výhodnějšímu ukazateli oproti hlavnímu rivalovi Canadian Pacific, což naznačuje, že investoři zaplatí méně dolarů za vydělaný dolar. Atraktivitu navíc podporuje kvalitní dividendový výnos, strategie zpětného odkupu akcií a silné provozní ukazatele jako ROA, ROI, ROE a ROCE. Na druhou stranu mírně méně příznivé hodnoty P/B a P/S a zejména vyšší zadluženost – ačkoli jde o „dobrý dluh“ financující produktivní investice do modernizace a expanze – představují slabinu, kterou by investoři měli sledovat.

JAK VNÍMAJÍ ANALYTICI AKCII CNR?

Tuto akcii svými doporučeními pokrývá 19 bankovních a analytických domů, přičemž jen jeden z nich doporučuje prodávat 6 držet a 12 kupovat s tím, že průměrná cílová cena je o necelých 20% nad cenami uzavření trhu ze dne 28.3.2025.

SUMARIZACE KLÍČOVÝCH ASPEKTŮ

  • Jsou v dobré finanční situaci?
    Má i když pozitivní, tak stále vysoký dluh.
  • Předpokládá se, že tržby a příjmy porostou?
    Předpokládá se, že zisky porostou v příštích 3 letech v průměru o 7,5 % ročně.
  • Zlepšila se za poslední rok ziskové marže?
    Ziskové marže poklesly, ale ne výrazně.
  • Mají k dispozici dostatečné finanční údaje?
    Mají dostatečné pokrytí analytiky.
  • Mají smysluplné úrovně příjmů?
    Výnosy jsou smysluplné (17 miliard CA$).
  • Mají kvalitní tržní kapitalizaci?
    Tržní kapitalizace má smysl (90 miliard CA$).
  • Je jejich dividenda udržitelná?
    Dividenda ve výši 2,54 % je udržitelná.
  • Byli akcionáři zředěni za poslední rok?
    Akcionáři nebyli v minulém roce významně zředěni ani nedávno kótováni.
  • Mají záporný vlastní kapitál?
    CNR nemá záporný vlastní kapitál.
  • Předpokládá se, že dosáhnou ziskovosti?
    Společnost je v současné době zisková.
  • Mají vysoce kvalitní výdělek?
    Výdělky společnosti jsou kvalitní.
  • Je cena jejich akcií stabilní?
    Cena akcií byla za poslední 3 měsíce ve srovnání s kanadským trhem stabilní.

JAK VNÍMAJÍ SPOLEČNOST SUPERINVESTOŘI?

V poslední době převažovaly prodeje nad nákupy, nicméně 2 nákupy které proběhly byly opravdu malé a z prodejů byl jeden velký a jeden malý. TO v praxi znamená, že sice tyto akcie superinvestoři jak kupovali tak i prodávali, ovšem prodaných akcií bylo výrazně víc než akcií zakoupených.

Mezi hlavními držiteli této společnosti je fond od Billa a Malindy Gatesových či Chris Hohn.

JAKÉ BYLY VNITŘNÍ TRANSKACE ZA UPLYNULÉ OBDOBÍ?

Mezi insider obchodníky se za poslední rok uskutečnilo celkem 14 transakcí – 13 nákupních a pouze jedna prodejní. Mezi kupujícími byla například významná manažerská elita včetně CEO společnosti Canadian National, kteří tak potvrzují svou důvěru v dlouhodobý růst firmy s tím, že průměrná cena nákupu byla 155,40 CAD to znamená, že nyní máme možnost koupit levněji než had-management společnosti.
Jediný prodej proběhl koncem roku ze strany TCI Fund Management Limited.

JAK V POSLEDNÍ DOBĚ KUPOVALI A PRODÁVALI HLAVNÍ AKCIONÁŘI?

V poslední době se mezi hlavními investory jak kupovalo tak i prodávalo s tím, že hlavní akcionáři co do počtu akcií víc kupovali než-li prodávali.

Co ovšem stojí za zmínku, tak mezi 25 hlavními akcionáři není BlackRock, což může být do budoucna dobrá zpráva. Pokud se totiž tato akcie dostane do fondů tohoto velikána, může dojít k velkému přílivu poptávky, což je pozitivní pro růst ceny akcie.

Velmi pozitivně vnímáme i fakt, že tyto akcie vlastní minimum drobných investorů, což vytváří jakousi rezistenci před panickými výprodeji. Navíc vidíme velký prostor pro Státní či vládní instituce, které by se teoreticky dříve či později mohly o tuto akcii zajímat.

Tento ownership breakdown ukazuje, jak jsou akcie společnosti rozděleny mezi různé skupiny vlastníků. Státní nebo vládní subjekty drží jen 0,101 % (634 225 akcií), což znamená velmi malý vliv. Individuální insiderové, tedy klíčoví zaměstnanci a manažeři, vlastní 2,62 % neboli 16 425 049 akcií, což svědčí o jejich zájmu a důvěře ve firmu. Obecná veřejnost, tedy retailoví investoři, má 26,3 % (165 086 557 akcií), zatímco největší podíl, 71 % (445 154 169 akcií) je ve vlastnictví institucí jako jsou investiční a penzijní fondy.

JAKÁ JE FÉROVÁ CENA PRO NÁKUP?

Po levé straně je výpočet férové ceny dle SimplyWall.St který značí, že je akcie podhodnocena o 8,2%. Dle našeho výpočtu férové ceny (pravý obrázek) vyplívá, že je akcie podhodnocena o 6,66%. Tak jako tak ani jeden výpočet nenaznačuje nikterak velké podhodnocení, nicméně to, že se firma která má kanadský duopol ve vlastnictví kolejového systému a zároveň paří mezi jednoho z 6 největších vlastníků kolejového systému v USA dostane pod svou férovou cenu není věc, která se děje pokaždé, proto nám dává smysl této situace využít.

ZÁVĚR ČLÁNKU PODHODNOCENÁ AKCIE DUBNA 2025

Závěrem chceme říct, že tato akcie je opravdu silná a aktuálně se nachází na cenových úrovních, že by musela růst o 30% aby se dostala na svá absolutní maxima, které tady byly ještě začátkem loňského roku. V poslední době tyto akcie výrazněji klesly a to díky clům na zboží ze strany USA, jejíž finální verdikt budeme znát již 2.4.2025. Pokud zmíněná cla budou horší, klidně se může stát že tato akcie bude nadále klesat, ovšem v okamžik co cla (minimálně směrem k Kanadě) nebudou tak tragická jak se očekává, tak se dá předpokládat, že se CNR odlepí od své férové ceny a poroste směrem vzhůru.

Každopádně je nesmírně důležité chápat vážnost kombinace obchodní války a vysokého dluhu této společnosti, který by při výrazném odlivu poptávky a zakázek mohl být pro firmu ničivý. Zároveň je dobré vědět že společnost má kde šetřit, jelikož vyplácí v celku obstojnou dividendu a odkupuje své akcie do soukromého vlastnictví.
Tak jako tak, nákup individuálních akcií je vždy rizikovou záležitostí a proto by si každý investor měl dobře promyslet, zda-li je tento styl a nebo tato konkrétní akcie to pravé pro něj a zároveň si veškeré informace ověřit a dozjistit po vlastní ose.

Dle technické analýzy by bylo moudré kupovat 127 Kanadských dolarů za akcii, což by představovalo zhruba 15,3% safety margin (bezpečnostní míru) od námi vypočítané férové ceně. Do konce příštího roku očekáváme cenu okolo 169 CAD.
V horizontu 5 let si klidně dovedeme představit cenu akcie okolo 220 CAD, což skýtá potenciál necelých 60% + dividendy.
Nicméně tuto akcii chceme držet přinejmenším 10 let a odprodeje začneme zvažovat okolo cenovky 300 za ks. Nicméně tento pohled do budoucna je věštění z křišťálové koule a proto by si svou cílovou cenu měl určit každý investor individuálně.